Anker og klager
Norsk Energi har følgende prosedyrer for mottatte anker og kundeklager innenfor sertifiseringsordningen og kursgjennomføringen.
Anker på avgjørelser om sertifisering:
- Avgjørelser tatt av NE, kan ankes av sertifikatsøker /innehaver
- Kun skriftlige anker vil bli behandlet
- Anken sendes NE ved kursansvarlig (avdelingsleder for kurs)
- Adm. dir. er ansvarlig for at anken får en forsvarlig behandling – undersøke anken og avgjøre hvilke tiltak som skal iverksettes som svar på anken – innen en måned etter dato for mottak av anken
- Avgjørelsen tas i sertifiseringsrådet er endelig for NEs vedkommende
- Anken skal ikke føre til diskriminerende handlinger mot personen som anker
- Resultatet av behandlingen skal sendes skriftlig til anker
- Anken registreres og arkiveres sammen med resultat av behandlingen
- Hvis aktuelt må adm.dir sørge for at det blir iverksatt hensiktsmessige endringer og korrigerende tiltak
Klager
Klager (kundeklager) kan f.eks. være på kurslokaler, kursinnhold etc.
- Kun skriftlige klager vil bli behandlet
- Klager behandles av kursansvarlig (avdelingsleder for kurs), alternativt sertifiseringsrådet ved NEs adm.dir., som ikke er involvert i opplæringen eller sertifiseringsprosessen, senest 1 mnd etter dato for mottak av klagen
- Klagen behandles fortrolig og på en konstruktiv og upartisk måte
- Resultatet av klagen skal sendes skriftlig til klageren
- Klagen registreres og arkiveres sammen med resultat av behandlingen
- Hvis aktuelt må kursansvarlig sørge for at det blir iverksatt hensiktsmessige endringer og korrigerende tiltak